вівторок, 31 жовтня 2017 р.

Вступне слово психолога
       Однією з сучасних форм роботи у шкільному середовищі є організація та проведення психолого-педагогічного консиліуму.  У нашій  школі дана форма діяльності  педагогічного  колективу  вже стала  невід’ємною частиною  системи науково-методичної  роботи.    Сьогоднішнє засідання ми проведемо у вигляді тренінгу, використовуючи інтерактивні форми роботи.
Слайд 1.
Слайд 3. Багаторічні спостереження педагогів та шкільних психологів свідчать про те, що перехід з початкової школи в середню неминуче пов’язаний зі зниженням успішності, хоча б тимчасовим. У більшості випадків 5-тиклассники вказують на те, що в школі стало складніше, тому що дуже багато різних вчителів (їх треба запам'ятати, звикнути до вимог кожного); новий класний керівник. Учням, які звикли до певних порядків початкової школи, необхідний час, щоб пристосуватися до нового темпу і стилю життя.
Слайд 4. Для 5-тикласника, що приходить у школу 1 вересня, все виявляється новим. І тому виникає необхідність в адаптації - звиканні до нових умов навчання. Період адаптації до нових умов навчання, який переживають п’ятикласники на початку навчального року, багато в чому схожий з тим, який був характерний для початку навчання в першому класі:
      Різка зміна умов навчання;
      Різноманітність і якісне ускладнення вимог, що пред’являються до школяра різними вчителями;
      Зміна позиції «старшого» у початковій школі на «самого маленького» в середній.
Все це є досить серйозним випробуванням для психіки школяра.
Слайд 5.В середній школі дуже часто їм приходится самостійно вирішувати питання з вчителями:
      запізненя  на урок,
      забування якого-небудь знаряддя навчання,
      незроблене завдання.
Все  це стає більш серйозною провиною, ніж у початковій школі.
Слайд 6.
Істотні психологічні зміни 5-го класу:
•        У розкладі з’явились назви незнайомих предметів.
•        І найголовніше— кожний предмет веде новий вчитель.
Слайд 7.
Деякі діти в силу своїх психологічних особливостей не готові до подібної самостійності – поєднувати навчальні та організаційні сторони
 шкільного життя:
•        вони відчувають розгубленість,
•        весь час плутають і забувають,
•        не можуть зосередитись на навчанні.
•        Інші діти настільки звикли до постійного контролю з боку дорослих, що не здатні самостійно організувати власне шкільне життя.
Все це може привести до зниження успішності.
Слайд 8
ЧАС АДАПТАЦІЇ— Період адаптації до нових правил і вимог може займати в дитини від одного місяця до цілого року. У цей час може спостерігатися і деякий спад успішності, так як діти скоріше зайняті вивченням форми, ніж змісту навчальної діяльності.  Успішність адаптації молодшого підлітка залежить не тільки від інтелектуальної готовності, але й від того, наскільки добре він вміє налагоджувати відносини і спілкуватися з однокласниками та педагогами, дотримуватися шкільних правил, орієнтуватися в нових ситуаціях. Тому серед труднощів шкільного життя дітей вказується на:
 - пришвидшений темп роботи: діти, які не вміють швидко писати, не встигають;
- збільшений об'єм роботи, як на уроці, так і вдома;
- нові вимоги до оформлення робіт;
- необхідність самостійно знаходити додаткову інформацію (літературу) і працювати з нею.
Слайд 10. Саме в п’ятому класі школяр отримує можливість почати своє навчальне життя спочатку:
Учень, за яким закріпилася репутація трієчника або двієчника може стати ударником і навіть відмінником.
Слайд 12. Таким чином, у разі незавершеності процесу адаптації, неуспішної адаптації говорять про дезадаптації - реакції на невміння вирішувати завдання, поставлені самим життям. Її види:
 1) Інтелектуальна - порушення інтелектуальної діяльності. Відставання в розвитку від однолітків.
2) Поведінкова - невідповідність поведінки дитини правовим і моральним нормам (агресивність, асоціальна поведінка).
3) Комунікативна - складнощі у спілкуванні з однолітками і дорослими.
4) Соматична - відхилення у здоров'ї дитини.
5) Емоційна - емоційні труднощі, тривоги з приводу переживання проблем у школі.
       Таким чином, наше єдине завдання полягає у створенні умов для успішного навчання випускників початкової школи в середній ланці. Найголовніше - допомогти дитині в ситуації адаптації до середньої школи, забезпечити його подальший поступальний розвиток, його психологічне благополуччя.
       Для того щоб знати, яка допомога потрібна дитині важливо знати, з якими труднощами він стикається, які проблеми мають місце в теперішній ситуації. Саме тому психологічною службою школи щорічно проводиться психодіагностичне дослідження  
Слайди 13, 14.
       Для ефективного навчання важливо набуття дитиною особистісного сенсу вчення, сформованість найважливіших мотивів навчальної діяльності. Тому цілком доцільним є вивчення рівня шкільної мотивації п'ятикласників.
       Відомо, що високий рівень навчальної мотивації багато в чому залежить від сформованості пізнавальних інтересів та позитивного емоційного настрою
Слайд 15.    
Чималу роль в успішній адаптації грають індивідуальні  особливості. Уміння контактувати з іншими людьми. Здатність визначати для себе оптимальну позицію, оскільки шкільне навчання носить, перш за все, колективний характер. Несформованість таких особливостей або наявність  негативних особистих якостей породжують проблеми спілкування та взаємодію з однокласниками.
Особливості темпераменту – це основа адаптації дитини. Темперамент означає індивідуальні особливості  дітей у їхній реакції на різноманітні подразники та досвід, індивідуальні відмінності у виконані рутинних щоденних видів діяльності.
Отже, можна зробити висновок, що в 5-а класі переважають діти з сильною нервовою системою - сангвініки. Це означає, що швидкість мислення досить швидка, активна,  переважає емоційне сприйняття інформації. Тоді як в 5-б переважають флегматики.
Рекомендації:  враховуючи  індивідуальні особливості більшості учнів 5 – го класу, викладати навчальний матеріал необхідно спираючись на зацікавленість та емоційність учнів, частіше концентрувати їхню увагу шляхом емоційних   акцентів, матеріал викладати в швидкому темпі.
Слайд 16. Крім того, одним з компонентів індивідуальних особливостей є самооцінка.
Рекомендації: занижена самооцінка спостерігається у . Для підвищення самооцінки ученям потрібно проводити корекційні вправи та консультації , з боку вчителів намагатися позитивно підтримувати ученицю, давати посильні завдання й хвалити публічно за їх виконання.
 Слайд 17.Були проведені дослідження загальної тривожності учнів 5  класів. Загальна картина рівня  шкільної тривожності в класі має такий вигляд. Загальний рівень тривожності в п’ятому класі свідчить про  належний процес адаптації учнів до нових умов навчання.

Слайдова презентація






















 Психолого-педагогічна характеристика класів (класні керівники 5-х класів).
Вправа «Адаптаційний портфелик»
Ми говорили про адаптацію учнів 5-х класів до навчання в середній ланці. А тепер усі разом складемо портфель п’ятикласника, поклавши до нього все необхідне для успішної адаптації дитини в середній школі.



Ось так ми працювали, як завжди весело та цікаво.










Немає коментарів:

Дописати коментар