ВСТУП
Проблемна тема педагогічного колективу:
« Формування ціннісних ставлень особистості в умовах оптимізації навчально – виховного процесу»
Проблемна тема психологічної служби:
« Система роботи практичного психолога зі створення умов для наповнення внутрішнього світу учасників навчально-виховного процесу ціннісним змістом »
Завдання:
ü Виявити готовність дитини до школи та допомога в адаптації під час переходу з однієї вікової групи до іншої;
ü Дослідження структури, стану взаємостосунків і психологічного клімату в учнівських колективах;
ü Діагностика учнів з метою виявлення динаміки психічного розвитку особистості чи окремих її сторін;
ü Дослідження здібностей, інтересів, нахилів учнів з метою надання їм допомоги у професійному чи особистісному самовизначенні;
ü Профілактика правопорушень, шкідливих звичок, правова пропаганда, робота з дітьми девіантної поведінки;
ü Провести моніторинг динаміки ціннісних ставлень особистості;
ü Надавати консультативну психологічну допомогу вчителям, учням,
батькам в системі вчителі-учні, батьки-діти;
ü Використання інформаційно-комп’ютерних технологій у практичній діяльності;
ü Здійснювати психологічний супровід профільного навчання;
ü Психологічна підготовка учнів до ДПА та ЗНО.
Склад служби:
Практичний психолог – Бондар О.Р.;
Соціальний педагог – Лукянчук О.С.,
Заступник директора з ВР – Степчина Н.П.;
Медсестра – Левандовська І. В.;
Класні керівники:
Іванчук Н.В., Демедюк Т.Г., Савчук О.С. – 1 кл.;
Мороз Л.Я., Бойко К.О.- 2 кл.;
Українець Л.П., Кушнір Н.В., Євчук М.В – 3 кл.;
Ющук Р.М.,Ільчук Н.М., Ковальчук О.С. - 4 кл.;
Бондар О.Ф., Стецюк Ю.І. - 5 кл.;
Йонець Н.С., Опанасюк К.С., - 6 кл.;
Михальська Л.П., Левкович В.В.- 7 кл.;
Лашта К.М. ,Бондар О. Р., Ковальчук І.В. - 8 кл.;
Тарасюк Н.В., Білецька Н.Й. - 9 кл.;
Цендрикова О. С., Марчук А. В.- 10 кл.;
Чуб Л.М., Шендецька І.П.- 11 кл.
У 2016-2017 навчальному році основною метою діяльності психологічної служби було створення сприятливих умов для розвитку особистості школярів на різних вікових етапах, забезпечення психологічного здоров’я і психологічного комфорту дитини і всіх учасників навчально-виховного процесу.
Психологічна робота у школі спрямована на збереження і зміцнення здоров’я, підвищення адаптивних можливостей учнів, на створення умов для повноцінного і гармонійного розвитку всіх учасників навчально-виховного процесу.
Систематична робота психологічної служби протягом року намагалась забезпечувати своєчасне вивчення психологічного та фізичного розвитку дитини, мотивів її поведінки і навчальної діяльності з урахуванням вікових, інтелектуальних особливостей, створення умов для саморозвитку та самовиховання.
Серед пріоритетних напрямків роботи є: соціально-психологічний супровід першокласників; адаптація п'ятикласників до навчання в середній школі; психологічний супровід профільного навчання; атестації вчителів, надання практичних рекомендацій щодо подолання виявлених недоліків, тощо. Протягом року здійснювалася робота, спрямована на поглиблену діагностику дітей різних вікових категорій. Дослідження проводилося, як за індивідуальної так і груповою формою.
Базовим видом роботи, на якому основується вся робота психологічної служби школи, є психодіагностика. Тому, провідною ланкою в роботі є діагностування рівня готовності та корекційна робота з учнями 1-х класів, адже неготовність та недостатня адаптованість дитини до школи може привести до соматичних та психічних розладів здоров’я.
Відповідно з учнями 1-х класів проводилася комплексна діагностика на визначення рівня розвитку тонкої моторики руки, координації зору, інтелектуального розвитку, готовності та адаптації до навчання у школі. Дослідження проводилося протягом вересня 2016 н.р. обстеженню підлягали 1-А клас (кл.керівник Бойко К.О.) та 1-Б клас (кл.керівник Мороз Л.Я.) . Загальна кількість респондентів склала 57 учнів. У результаті дослідження всі першокласники отримали позитивні результати, відносяться до позитивної групи, неготових до навчання дітей немає. Серед учнів з позитивним результатом виявлено 4 групи дітей: з високим, достатнім, середнім, низьким рівнями готовності до навчання. Узагальнена інформація по класам така: 1-А клас – 14 % учнів з високим рівнем готовності до навчання, 50 % - достатнім, 32% - середнім, 4% - низьким шкільної готовності. 1-Б клас – 10% - з високим рівнем, 59% - достатнім, 24% - середнім та 7% - низьким рівнем шкільної готовності.
Рівень готовності учнів 1-х класів до навчання

Рання
психологічна діагностика учнів початкових класів дає можливість передбачити
розвиток особистості дитини в середніх класах. У початкових класах вивчення
класних колективів здійснювали і за допомогою проективних методик «Школа
звірів», «Кактус», «Мій клас». Проведення рольових
ігор, розвивальних заннять дали позитивний результат діти
пройшли успішно процес адаптації . Монжа зробити висновок що однією з
найбільших проблем першокласника є адаптація до нових умов та вимог нового
середовища.
Перехід
молодших школярів до школи другого ступеню та вікові особливості дітей
вимагають від учнів п’ятих класів проявляти поряд з інтелектуальними ще й
комунікативні здібності. У жовтні була проведена оцінка адаптованості
п’ятикласників з подальшим висвітленням результатів на психолого-педагогічному
консиліумі. Психологічною службою протягом року проводилися корекційні заняття
на зниження тривожності і агресивності у дітей та тренінгові заняття по
згуртуванню класного колективу в адаптаційний період та по врегулюванню
конфліктів в учнівських та педагогічному колективах.
Так, в анкетуванні взяли участь 46 учнів 5-х класів. Дослідження проводилися протягом жовтня-листопада 2016 року. Узагальнена інформація по класах наступна: 5-А клас –4 % учнів з високим рівнем готовності до навчання, 50 % - достатнім, 32% - середнім, 14% - низьким шкільної готовності. 1-Б клас – 0% - з високим рівнем, 63% - достатнім, 17% - середнім та 20% - низьким рівнем шкільної готовності.
За даними результатами визначаємо рівень адаптації учнів до навчання в школі.
Рівень адаптації учнів 5-х класів
У дитини з високим та вище за середній показником інтелектуальної та довільної саморегуляції є бажання ходити до школи, займати нову соціальну позицію школяра.
З метою об’єднання зусиль усіх суб’єктів навчально-виховного процесу, побудови цілісної програми індивідуального супроводу та надання рекомендації по роботі з кожною дитиною індивідуально та з класом в цілому було проведено психолого-педагогічний консиліум «Адаптація п’ятикласників до нових умов навчання».
З метою підвищення рівня правової освіти та правових знань учнівської молоді, виховання поваги до закону і прав людини був проведений тиждень правових знань «Твоя безпека – в твоїх руках». В рамках цього тижня проведений опитувальник з проблем жорстокого поводження в сім’ї (6-8 кл.). Учні вважають, що проблема насильства є актуальною в наш час. Основними причинами виникнення насильства серед молоді є: вживання наркотичних речовин (38%), конфліктні стосунки в сім’ї (32%), впевненість у безкарності вчинку (20%), важке матеріальне становище (10%). Школярі 6-8-х класів рідко відчувають приниження з боку однокласників, але найчастіше таке приниження проявляються у формі обзивання, вигадуванні прізвиськ. Члени правового клубу «Феміда» були запрошені в «Корецьке бюро правової допомоги». Для учнів 10-11-х класів було організовано перегляд фільму «Небезпечна гра», та заняття «Молодь проти насильства». На класних батьківських зборах були розглянуті нормативно-правові документи по захисту дітей від жорстокого поводження. Для батьків практичним психологом було розроблено рекомендації з таких питань «Кваліфікація типів жорстокого поводження з дітьми» та поради «Для тих хто став жертвою або свідком домашнього насильства».
Щорічно психологічна служба проводить моніторингове дослідження «Молодь і протиправна поведінка». Аналіз результатів опитування виявив, що, на думку старшокласників, насильство є надзвичайно актуальною проблемою для сучасного українського суспільства. Про це зазначили 83% опитаних; не думали про це – 12%; заперечили – 5 %.
Найбільш поширеними типами насильства в нашому суспільстві респонденти вважають:
- насильство дорослих над дітьми – 54%;
- насильство між однолітками – 24%;
- насильство старших дітей над молодшими – 22%.
Найбільш вагомим у виникненні насильства, на думку респондентів, є вживання наркогенних речовин (41%), наступне - наслідування поведінки дорослих (27%), низький рівень виховної культури батьків (12%), вплив ЗМІ (20%).
На запитання: „Чи існує проблема насильства, проявів жорстокості у Вашій школі?” „ні” відповіло 77% опитаних, „так” - 7%; „важко відповісти” – 16%. Оскільки проблема насильства є сьогодні надзвичайно актуальною, то вона потребує глибокого вивчення та комплексного підходу до програми профілактики даного явища в дитячому та молодіжному середовищ.
Даючи відповідь на запитання «Що ж спонукає молодь до скоєння протиправних дій?» відповіді розподілилися таким чином: вплив алкоголю та наркотиків (71%), впевненість у безкарності (20%), солідарність з компанією (9%). Учні потребують додаткових знань про шкідливість та наслідки вживання алкоголю та наркотичних речовин.
Анкетування серед учнів 9 класів «Моє ставлення до правопорушень» виявило, що більшість учнів негативно відносяться до осіб, які здійснюють правопорушення, хоча окремі учні вважають, що правопорушення «вияв особистості, впевненості, дорослості».
На внутрішньошкільному обліку знаходиться 5 учнів «групи ризику», девіантної поведінки. За учнями, схильними до правопорушень, закріплені громадські наставники. Діти девіантної поведінки, які перебувають на обліку, залучаються до гурткової роботи як у школі, так і в позашкільних установах. Протягом року з даними учнями проводилося індивідуальне консультування за виникаючими питаннями, в співбесідах розглядалися питання щодо підняття мотивації навчальної діяльності та її значення у подальшому житті, формування особистої відповідальності за свої вчинки.
Особлива увага приділялася формуванню здорової життєвої позиції, профілактиці залежностей. Для вивчення рівня обізнаності підлітків про шкідливі звички та ставлення до них було проведено анкетування «Моє ставлення» (6-8 класи).
Динаміка ставлення
За результатами анкетування ми отримали позитивну динаміку у ставленні учнів до вживання алкоголю, куріння, наркотичних речовин і можемо говорити про високий рівень обізнаності учнів про шкідливу звичку куріння. З учнями 9-б класу проводилася групова дискусія з питань формування здорового способу життя «Моє життя – мій вибір». Проведено тренінгове заняття «Я обираю здоров’я» (учні 7 класу).
Психологічний супровід обдарованих учнів у Корецькій ЗШ №1 організовано як процес цілісного впливу на всебічний соціально-психологічний розвиток дитини шляхом самовдосконалення, саморозвитку та саморегуляції учнів. Роботу з учнями розпочинала з пошуку обдарованих дітей. Для виявлення та психодіагностики обдарованих дітей використовую комплекс взаємодоповнюючих методів. Після безпосередньої діагностики та обробки результатів психодіагностичного дослідження дані на дитину заносяться до картки обліку обдарованої дитини (для молодшого шкільного віку) або картки обдарованості (для дітей середнього та старшого шкільного віку). Щорічно поповнюється банк даних обдарованих учнів. Протягом року надавалася психологічна підтримка учням-учасникам МАН через проведення як індивідуальних так і групових занять
З метою просвітницької роботи серед учнів школи проводила виховні години та години спілкування на теми: «Чи міцний наш колектив?» для учнів 7 класів, «Дороги, які ми обираємо» (10 клас), «Скажи мені, що ти шукаєш в Інтернеті , і я скажу, хто ти» (6 клас), «Комп’ютер, друг чи ворог»(5 клас), «Милосердя – це милість серця»(4 клас).
Значна увага приділяється моніторинговій діяльності, яка включає вивчення причин і факторів, що породжують протиправну поведінку, насильство та жорстоке поводження серед учнів, суїцид, схильність учнів до вживання тютюну, алкоголю та наркотиків. У рамках профілактики суїцидів було проведено діагностику на визначення ставлення учнів до свого життя та здоров’я, організовано та проведено акцію «Я ціную життя за….», годину спілкування «Цінність людського життя».
Питання попередження правопорушень, злочинності серед неповнолітніх, профілактики негативних проявів в учнівському середовищі розглядалися на засіданні загальношкільного батьківського комітету «Про адміністративну відповідальність батьків за виховання дітей» (9.09.2016), загальношкільних батьківських зборах «Співпраця батьків і школи як необхідна умова розвитку дитини» (16.09.2016).
Превентивна робота передбачає заходи з підвищення психологічної культури у сім’ї. Були проведені бесіди, консультації для учителів щодо вікових особливостей учнів, особливостей спілкування в системі «вчитель-учень», дотримання прав дітей, профілактики емоційного вигорання педагогів, впливу наркотичних речовин на організм дитини. Просвітницька робота з учнями включала в себе заходи, метою яких є формування в учнів орієнтації на здоровий спосіб життя, профілактику тютюнопаління, алкоголізму, наркоманії, СНІДу, суїциду, насилля серед неповнолітніх.
Щорічно психологічною службою здійснюється моніторингове дослідження рівня сформованості ціннісних ставлень учнів 5-11-х класів за такими напрямами:
- ціннісне ставлення до суспільства і держави;
- ціннісне ставлення до історичних, культурних, духовних надбань рідного краю;
- ціннісне ставлення до сім’ї, родини, людей;
- ціннісне ставлення до себе;
- ціннісне ставлення до природи;
- ціннісне ставлення до праці;
- ціннісне ставлення до мистецтва.
Використовувався діагностичний опитувальник «Особистісний ріст» (Модифікований варіант методики П. Степанова, І. Степанової, Д. Григор’єва, укладач О.Кузьмін).
Порівняльний аналіз діагностики сформованості ціннісних ставлень та орієнтацій у жовтні 2016р. та квітні 2017р. засвідчив, що високий показник стійко-позитивного ставлення до суспільства і держави (як у 5-8-х, так і 9-11-х класах) спостерігається протягом року. Найвищий відсоток стійко-позитивного ставлення простежується: до суспільства і держави в 5-Б (76%), 6-Б (78%), 7-В (86%), 7-А (91%), 8-Б (75%), 11-А (73%); до історичних, культурних та духовних надбань рідного краю в 5-Б (71%), 6-Б (78%), 10-А (100%) класах; до сім’ї, родини, людей в 5-Б класі (82%); до природи в 7-А класі (83%).
Моніторинг проведений у квітні 2017н.р. свідчить про системну роботу з формування ціннісних ставлень учнівської молоді в цілому. Спостерігається позитивна динаміка у збільшенні відсотку стійко-позитивного рівня ціннісного ставлення до суспільства і держави (44%, 59%); до природи (41%, 47%); до мистецтва (19%, 28%).
Достатніми є показники рівня сформованості ціннісних ставлень до сім’ї, родини, людей, до себе, до природи. Стійкістю показників (на високому рівні) відзначається рівень розвитку ціннісного ставлення до сім’ї, родини людей та до себе. Недостатнім є рівень організації роботи з учнями щодо формування ціннісних ставлень до мистецтва вцілому (11%, 11% стійко-негативного ставлення в жовтні та квітні).
Педагогічний колектив Корецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 протягом 2016-2017р.р. здійснював концептуально-діагностичний етап дослідно-експериментальної роботи за темою «Формування світоглядної позиції, ціннісних орієнтацій учнів, передача їм соціального досвіду й надбань попередніх поколінь».
За допомогою анкетування «Морально-ціннісна організація учня» отримано відомості про особистісні якості, ціннісні пріоритети, мотиви діяльності учнів 5-11-х класів
Так учні 5-11-х класів значною мірою згодні з поглядами своїх батьків на життя, тобто наслідують модель поведінки з власної родини. Учні вважають, що найголовнішим у житті є сімейне благополуччя, фізична сила і здоров’я, можливість допомагати людям. Менш значними цінностями є влада над людьми, визнання іншими, гроші. Більшість школярів цікавляться проблемами інших людей, подіями в житті нашої країни, політикою, мають широкі особистісні інтереси, і тому людей інших рас і національностей вважають рівними собі, готові з ними дружити. Для переважної більшості опитаних робота є реалізацією своїх сил і можливостей, засобом для існування.
В рамках реалізації виховних проектів експериментально-дослідницької роботи спільно з класним керівником 8 класу Тарасюк Н.В. за програмою « Я - Особистість» було проведено дискусійну студію «Погляд» з теми «Відповідальна особистість – міцна держава». Учні мали можливість розкрити власні думки з приводу поставленого питання та вказали на можливі шляхи його вирішення.
Дієвим методом вивчення як особистості, так і класного колективу є метод ранжування. Для визначення моральних цінностей учнів 5-11-х класів було запропоновано вибрати з переліку життєвих цінностей найбільш важливіші для них. Результати показали, що найбільш значимими є такі цінності такі: власне здоров’я та батьків, щастя, Батьківщина, мир, успіх та любов.

Отож, аналізуючи результати ранжування,
в учнів як підліткового, так і юнацького віку, спостерігається
перевага таких цінностей як здоров’я, сім’я, друзі, знання. Дружба
займає вагоме місце в підлітковому віці, тому що провідний вид
діяльності в цей період – спілкування з однолітками.
Такі цінності як суспільні, громадські та національні (школа, гроші, церква) займають проміжне місце серед цінностей. Таким чином, спостерігається тенденція зростання ролі духовних цінностей.
Оскільки система ціннісних орієнтацій ще недостатньо сформована, то мистецтво та культура, слава, влада, виїзд до іншої країни не усвідомлюються учнями як суспільнозначимі.
Для забезпечення відстеження динаміки виховного процесу у квітні 2017 року психологічною службою проводилась повторна діагностику рівня сформованості моральних, громадянських якостей, розвитку ціннісних ставлень.
2016-2017н.р. (жовтень)
2016-2017н.р. (квітень)
Порівняльний результат повторного діагностичного дослідження показав, що завдяки інноваційній цілеспрямованій виховній діяльності в учнів школи підвищився на 4% максимальний та на 9% високий рівень сформованості громадянських якостей.
Таким чином, учасниками навчально-виховного процесу стимулюється мотивація для розкриття природного особистісного потенціалу кожного учня, який, виконуючи цікаве й посильне для нього завдання, відчуває свою необхідність, а відповідно – значимість для колективу.
2016-2017н.р. (жовтень)
2016-2017н.р. (квітень)

Особливу увагу щороку психологічна служба приділяє профорієнтаційній роботі, адже основне завдання сучасної школи: допомогти дитині обрати професію, яка б відповідала її уподобанням та здібностям та легко адаптуватися до умов життя. Вибір професії — один з головних життєвих виборів, який здійснює людина в юному віці.
Психологічною службою школи протягом 2016-2017н.р. проводиться дослідження інтересів, нахилів, схильностей учнів 9-10-х класів. Зокрема, практичним психологом була проведена діагностика професійного типу людини (методика «ДДО» Клімова) з учнями 10-х класів; визначення психологічного типу особистості (методика Дж.Холланда) з учнями 11-А, 11-Б класів; анкетування « Я і моя майбутня професія»; дослідження інтересів, нахилів, схильностей.
Протягом навчального року були проведені профорієнтаційна гра «Влаштовуємось на роботу» (11-а клас) та гра-експрес «Формула вибору професії: можу+ хочу+ треба» (11-Б клас).
З огляду на важливу роль у професійному самовизначенні учнів їхніх батьків особливе значення має співпраця в професійній роботі школи і сім'ї. Тому школа намагається направляти зусилля батьків на створення умов для розвитку інтересів, схильностей і здібностей їхніх дітей. Для свідомого вибору професії у школі організовувалися зустрічі з представниками професійних та вищих навчальних закладів, відвідування «Днів відкритих дверей» навчальних закладів, проведення предметних тижнів у школі тощо.
Психоконсультація проводилася з учнями (конфлікти у колективі, психологічна допомога дітям, які мають труднощі у виборі професії,здоровий спосіб життя); з батьками (індивідуальне консультування батьків дітей у яких виявлено недостатній рівень готовності до шкільного навчання, консультації з питань труднощів у взаєминах з дітьми, проблем у поведінці, виборі професій); з педагогами ( питання дезадаптації учнів першого, п'ятого класів до навчання у школі, консультування вчителів випусних класів щодо важливості формування в учнів самостійності, відповідальності, організованості, необхідних у разі зміни умов навчання); консультаційні бесіди з вчителями- предметниками з метою виявлення дітей, які мають певні проблеми у адаптації до шкільного процесу.
Щороку велика увага приділяється психологічній підготовці учнів до ЗНО. Психологічний супровід під час ЗНО передбачає перш за все профілактику стресів та психологічну підготовку до процедури тестування. Протягом року було проведено серію тренінгових занять «Готуємось до ЗНО, а також заходи інформаційного характеру, зокрема виступи, бесіди класних керівників, учителів-предметників серед 11-класників та їхніх батьків, на яких батьки ознайомилися з умовами проходження ЗНО, отримали поради як краще організувати підготовку до тестування.
Робота навчального закладу запобігає небажаній поведінці та шкідливим звичкам школярів, забезпечує теоретичну та практичну реалізацію заходів, спрямованих насамперед на вдосконалення способу життя школярів, обрання ними правильної соціальної орієнтації.
У новому навчальному році психологічна служба школи планує продовжувати роботу на основі розробленого плану в усіх напрямках психолого-педагогічного процесу. Тому, виходячи з актуальності потреб школи основними завданнями практичного психолога на 2017-2018 н.р. будуть наступні:
Завдання на 2017-2018 н.р.
1. Забезпечення надійного, системного соціально-психологічного супроводу навчально-виховного процесу.
2. Допомога дітям в адаптації під час переходу з однієї вікової групи до іншої.
3. Надання соціально-психологічної допомоги дітям пільгових категорій та дітям, що опинилися в складних життєвих обставинах.
4. Забезпечити психологічний супровід інклюзивного навчання.
5. Психологічна підготовка учнів 9 та 11 класів до підсумкової атестації у формі ДПА і ЗНО, просвітницькі заходи з батьками та педагогами.
6. Формування в учнів орієнтації на здоровий спосіб життя та захист психічного здоров’я.
7. Психологічний супровід допрофільної підготовки і профільного навчання старшокласників, професійна орієнтація учнів.
8. Профілактика девіантної поведінки, правопорушень та злочинності серед неповнолітніх.
9. Провести моніторинг ціннісних ставлень особистості.
10. Психологічний супровід тимчасово переміщених дітей із зони АТО.
11.Надавати психологічну допомогу вчителям початкових класів у підготовці до змін в освітньому просторі в умовах Нової української школи.
12. Участь у дослідно-експериментальній роботі ««Формування світоглядної позиції, ціннісних орієнтацій учнів, передача їм соціального досвіду й надбань попередніх поколінь».
Додатком до даного плану є помісячні плани роботи.
Діагностичний напрямок
№
п/п
|
Зміст роботи
|
Термін виконання
|
З ким проводиться
|
Примітка
|
Психологічний супровід учнів 1-х класів
|
1.
1.1.
|
Дослідження адаптації учнів перших класів до навчання у початковій школі:
v Методика «Базовий компонент» Н.А.Побірченко;
v Діагностика рівня розвитку аналітико-синтетичних умінь. Тести Керна-Йєрасика. (Вербальний варіант);
v Методика «Будиночок» (змальовування за зразком) Н.Гуткіна;
v Проективна методика “Школа звірів”
( Н.В’юнова, К.Гайдар);
v Дослідження міжособистісних стосунків« (проективна методика «Мій клас»» Н.Лусканової);
v Кольоровий тест діагностики психічного стану (А.О.Прохоров, Г.Н.Генінг);
v Методика «Графічний диктант» Д.Ельконіна;
v Методика «Виключення зайвого предмета»
v Анкета для оцінювання рівня шкільної мотивації й адаптації Н. Лусканової.
Діагностика пізнавальних процесів
|
Вересень
Жовтень
Листопад
|
Учні 1 кл.
Учні 1 кл.
|
|
1.2.
|
Спостереження за поведінкою учнів, що мають ознаки дезадаптації на уроках, стилем їхніх взаємин з учителем і однокласниками
|
Жовтень
|
Учні 1 кл.
|
|
1.3.
|
Анкетування батьків першокласників з метою виявлення особливостей та характеру протікання процесу адаптації дітей до школи
|
Вересень- Жовтень
|
Батьки
|
|
Психолого-педагогічний супровід учнів під час переходу з
початкової до середньої школи
|
2.
2.1.
|
Дослідження адаптації п’ятикласників:
ü Методика діагностики шкільної тривожності Філліпса;
ü Визначення мотивації школяра до навчання у школі (О.Ануфрієв, С.Костроміна);
ü Тест-опитувальник особистісної адаптованості учнів Фурмана;
ü Методика «Ситуативна та особистісна тривожність» Ч.Спилбергера;
ü Діагностика типу темпераменту та характеру
|
Жовтень
|
Учні 5 кл.
|
|
2.2.
|
Готовність учнів 4 класу до переходу у середню ланку школи:
- Визначення рівня розумового розвитку молодших школярів за методикою Е.Замбацявічене);
- Визначення рівня шкільної мотивації О.Ануфрієв, С. Костроміна;
- Дослідження клімату в класному колективі «Соціометрія» Морено;
- Визначення рівня самооцінки за шкалою Дембо – Рубінштена»
|
Травень
|
Учні 4 кл.
|
|
3.
|
Діагностика раннього виявлення наркотичного узалежнення та соціально-неадекватної поведінки
|
Жовтень
|
Учні 6-8 кл.
|
|
4.
|
Моніторингове дослідження рівня розвитку ціннісних ставлень
|
Жовтень
Квітень
|
Учнівський колектив
|
|
5.
|
Моніторингове дослідження «Молодь і протиправна поведінка»
|
Грудень
|
Учні 7-10 кл.
|
|
6.
|
Дослідження сфери сімейних взаємин учнів через проективну методику «Малюнок сім ї»
|
Протягом року
|
Учні 1-5 кл.
|
|
7.
|
Дослідження характерологічних особливостей дітей підліткового віку:
· Методика «Визначення темпераменту»;
· методика Г.Айзенка «Ваш характер»;
· опитувальник для визначення акцентуацій характеру К. Леонгарда
|
Грудень
|
Учні 7-8 кл.
|
|
8.
|
Діагностика по профілактиці суїцидальної поведінки учнівської молоді: - Тест на виявлення суїцидального ризику; - Тест на виявлення суїцидальних намірів
(Н. Шавровська, О. Гончаренко); - Методика визначення схильності до суїцидальної поведінки (М. Горська)
|
Протягом року
|
Учні школи
|
|
Психологічний супровід обдарованих учнів
|
9.
|
Діагностика обдарованих учнів:
мотиви учбової діяльності (Пашнєв Б.К.);
пізнавальна активність (Пашнєв);
тест Равена;
тест Торренса;
опитувальник Девіса
|
Жовтень
|
Учні 5-8 кл.
|
|
9.1.
|
Діагностування вчителів з питання роботи з обдарованими - визначення видів обдарованості дитини (за Г.Кафом та А.де Хааном) (оновлення банку даних)
|
Листопад
|
Вчителі
|
|
Психологічний супровід інклюзивного навчання
|
10.
|
Виявлення дітей, у яких виникають труднощі внавчанні, спілкуванні та взаємодії з оточуючими; визначення причин цих труднощів
|
Протягом року
|
Діти з особливими потребами
|
|
10.1.
|
Проведення спостереження за дитиною з метою вивчення її індивідуальних особливостей, схильностей, інтересів та потреб
|
Протягом року
|
Діти з особливими потребами
|
|
10.2.
|
Діагностика учнів з особливими освітніми потребами
|
Протягом року
|
Дана категорія дітей
|
|
10.3.
|
Участь в підготовленні документів для розгляду на засіданнях психолого-медико-педагогічних консультацій
|
За потребою
|
Дана категорія дітей
|
|
Психолого-педагогічний супровід допрофільного та профільного навчання
|
11.
|
Діагностика учнів 8-х класів:
o диференційно-діагностичний питальник інтересів (ДДО за Е.А.Клімовим);
o методика «Профільність»
o методика «Карта інтересів»-35 модифікований варіант «Карти інтересів» Голомштока ;
|
Січень
|
Учні 8 кл.
|
|
11.1.
|
Групова діагностика професійних інтересів, нахилів, здібностей старшокласників:
· Визначення професійного самовизначення «Карта інтересів» ;
· ДДО Є.А.Клімова;
· методика виявлення “Комунікативних і організаторських здібностей” (КОС-2, КОС -1);
· вибір професії (тест Голланда);
· анкета інтересів
|
Лютий
|
Учні 9 кл.
|
|
11.2.
|
Психологічне обстеження старшокласників перед закінченням школи:
ü методика визначення комунікативних і організаторських здібностей (КОЗ-1);
ü карта інтересів Голомштока.; опитувальник професійної готовності (ОПГ);
ü «Твоя професія»
|
Березень
|
Учні 11кл.
|
|
Соціально-психологічний супровід дітей з ускладненою поведінкою та ускладненими умовами виховання
|
12.
|
Психологічне дослідження взаємовідносин учнівського колективу, з’ясування причин правопорушень:
· індивідуальні бесіди;
· малюнок сім”ї;
· тест Спілберга
|
Протягом року
(за запитом класних керівників)
|
Діти з девіантною поведінкою
|
|
12.1.
|
Вивчення особистісних особливостей підлітків девіантної поведінки:
Тест «Неіснуюча тварина»; Методика Басса-Дарки; Тест Розенцвейга; Методика А.Є. Лічко «Акцентуації характеру у підлітків»
|
Протягом року
|
Учні «групи ризику»
|
|
13.
|
Анкетування «Чи готові Ви до ЗНО?»( спільно з класним керівником)
|
Грудень
|
Учні 11 кл.
|
|
14.
|
Складання психолого-педагогічних характеристик
(за запитом)
|
Протягом року
|
Діти з девіантною поведінкою
|
|
15.
|
Індивідуальні діагностичні обстеження учнів з проблем неуспішності, порушення поведінки, конфліктів
|
Протягом року
|
Учні школи
|
|
16.
|
Індивідуальна і групова діагностика пізнавальних процесів ( пам’ять, увага, мислення, уява )
|
Протягом року
|
Учні1-4 кл.
|
|
17.
|
Робота щодо профілактики злочинності, бездоглядності та правопорушень (за планом)
|
Протягом року
|
Учні схильні до правопорушень
|
|
18.
|
Психологічний супровід дітей, батьки яких беруть участь в АТО
|
Протягом року
|
Дана категорія дітей
|
|
19.
|
Вивчення мікроклімату класних колективів, в яких навчаються тимчасово переміщені діти із зони АТО
|
Протягом року
(за потребою)
|
Діти переселенці
|
|
20.
|
Психодіагностика педагогічного колективу(за запитом)
|
Протягом року
|
Педагоги
|
|
21.
|
Вивчення думки учнів, батьків і педагогічного колективу щодо різних питань шкільного життя
|
Протягом року
|
Учні, батьки, вчителі
|
|
Консультативний напрямок
|
22.
|
Проведення індивідуальних та групових консультацій учнів за результатами обстеження. Надання рекомендацій
|
Протягом року
|
Учні 1-11 кл.
|
|
23.
|
Засоби подолання негативних станів. Консультування щодо особистісних проблем
|
Протягом року
|
Учні 5-11 кл.
|
|
24.
|
Індивідуальні консультації для батьків, чиї діти перебувають на індивідуальній формі навчання та навчаються в інклюзивних класах
|
Вересень
|
Батьки
|
|
25.
|
«Психологічні зустрічі» - консультування вчителів з професійних проблем:
· проблем адаптації учнів до нових умов навчання та виховання;
· причини шкільної неуспішності;
· причини «важковиховуваності» учнів;
· дозвілля дітей;
· мотивація навчання;
· вихід з конфліктних ситуацій;
· синдром емоційного вигорання
|
Протягом року
Вересень
Листопад
Грудень
Січень
Лютий
Протягом року
|
Вчителі
|
|
26.
|
Консультації учасників, які постраждали від насильницьких дій
|
За потребою
|
Дана категорія
|
|
27.
|
Індивідуальне консультування педагогів початкових класів за результатами обстеження дітей
|
Протягом року
|
Класоводи 1-4 кл.
|
|
28.
|
Консультаційні бесіди з педагогами та асистентами вчителя, які беруть участь у навчанні дітей з особливими освітніми потребами
|
Протягом року
|
Вчителі, асистенти вчителя
|
|
29.
|
Надання рекомендацій батькам дітей з особливими освітніми потребами
|
За запитом
|
Батьки
|
|
30.
|
Психоконсультування батьків з питань:
- труднощі адаптаційного періоду;
- готовності дитини до навчання в нових умовах;
- проблеми в навчанні;
- труднощі взаємостосунків з дітьми;
- жорстокості та насильства в сімейному та дитячому середовищі;
- професійного вибору;
- дозвілля дітей;
- схильності, здібності дітей;
- передекзаменаційний стрес;
- складних життєвих ситуацій;
- дитячих страхів;
- дитячої залежності;
- дитячого суїциду
|
Протягом року
|
Батьки
|
|
31.
|
Консультування учнів з питань:
- Адаптації до нових умов навчання та виховання;
- підготовка до ДПА, ЗНО;
- девіантної поведінки ;
- схильності до суїциду;
- переходу в старшу школу;
- профконсультування;
- залежності (наркотичної, комп’ютерної, телевізійної);
- передекзаменаційний стрес;
- особливості підліткового віку;
- міжособисті, шкільні, самооціночні проблеми учнів;
- взаємини в системі «батьки-діти»;
- взаємини в системі «педагоги-діти»;
- мотивація навчання, ціннісні орієнтації
|
Жовтень
Грудень
Протягом року
Квітень
Березень
Протягом року
Квітень
Протягом року
Протягом року
|
Учні1, 5 кл.
Учні 4,9,11кл.
Учні школи
Учні 4 кл.
Учні 9,11 кл.
Учні школи
Учні 9 клас
Учні школи
|
|
32.
|
Індивідуальні консультації учнів, що перебувають у складних життєвих обставинах
|
Протягом року
|
Учні школи
|
|
33.
|
Консультативна робота з дітьми
« групи ризику», дітьми переселенцями з зони АТО
|
Протягом року
|
Учні школи
|
|
Корекційно-відновлювальна та розвивальна робота
|
34.
|
Психологічна гра «Я і школа: крок назустріч»
|
Вересень
|
Учні 1 кл.
|
|
35.
|
Тренінг «Життя-найвища цінність». Корекційні заняття для профілактики суїцидальної поведінки
|
Вересень
|
Учні 8-9 кл.
|
|
36.
|
Індивідуальні та групові корекційні заняття з першокласниками, які мають ознаки дезадаптації «Розпочинаємо навчання з радістю»
|
Жовтень
|
Учні 1 кл.
|
|
37.
|
Заняття з елементами тренінгу «Ми обираємо життя!»
|
Жовтень
|
Учні 9 кл.
|
|
38.
|
Психокорекційні ігри
на розвиток пам’яті, уваги, мислення
|
Листопад
|
Учні 3-4 кл.
|
|
39.
|
Корекційно-розвивальне заняття «Я і ми». Тренінгові заняття з формування соціальних навичок 5-ків
|
Листопад
|
Учні 5 кл.
|
|
40.
|
Розвивальні ігри з учнями з метою подолання дезадаптованості за програмою «Світ п’ятикласника»
|
Грудень
|
Учні 5 кл.
|
|
41.
|
Гра – тренінг «Вільна людина», щодо запобігання торгівлі людьми
|
Січень
|
Учні 10 кл.
|
|
42.
|
Індивідуальні корекційно-розвивальні заняття з учнями за запитом
|
За потребою
|
Учні 1-11 кл.
|
|
43.
|
Заняття з елементами тренінгу «Міфи про суїцид»
|
Січень
|
Учні 6-7кл.
|
|
44.
|
Заняття з елементами тренінгу «Корекція ціннісних орієнтацій учнів»
|
Лютий
|
Учні 8-9 кл.
|
|
45.
|
Психолого-педагогічний тренінг „Вибір професії, або задача з багатьма невідомими”
|
Березень
|
Учні 9-11 кл.
|
|
46.
|
Заняття з елементами тренінгу «Для мене бути здоровим означає…»
|
Березень
|
Учні 5-7 кл.
|
|
47.
|
Заняття щодо формування навчальної мотивації учнів 4-х класів «Попереду у нас – 5 клас».
|
Квітень
|
Учні 4 кл.
|
|
48.
|
Корекція девіантної поведінки підлітків «Школа самовиховання»
|
Протягом року
|
Учні 5-11 кл.
|
|
49.
|
Корекційно-відновлювальні та розвивальні заняття з дітьми, які мають особливі освітні потреби
|
Протягом року
|
Учні з особливими освітніми потребами
|
|
50.
|
Розвиваючі заняття з дітьми переселенцями з зони АТО
|
Протягом року
|
Учні школи
|
|
51.
|
Використання елементів тренінгової програми для роботи з батьками «Сімейна розмова»
|
Протягом року
|
Батьки
|
|
52.
|
Комплекс занять «Спілкування – це так легко!"
|
Травень
|
Учні групи ризику
|
|
Просвітницька робота
|
53.
|
Круглий стіл «Проблеми адаптації першокласників»
|
Жовтень
|
Класоводи 1-х класів
|
|
54.
|
Виступи на годинах спілкування (спільно з класними керівниками):
· «Жорстока поведінка: форми виявлення і профілактика»
· «Милосердя – це милість серця»
· «Протидія торгівлі людьми»
· «Як запобігти стресу під час іспитів»
· «Я-моє здоров’я – моє життя»
· «Вибір майбутньої професії»
· «Протидія наркотичній залежності»
· «Крок у доросле життя»
· «Психологія шкільного булінга»
|
Листопад
Жовтень
Грудень
Березень
Жовтень
Лютий
Січень
Квітень
Жовтень
|
Учні 8 кл.
Учні 3-4 кл.
Учні 9 кл.
Учні 11 кл.
Учні 6 кл.
Учні 9, 11 кл.
Учні 10 класів
Учні 9-11 кл.
Учні 8-9 кл.
|
|
55.
|
Заняття з елементами тренінгу «Здоровий спосіб життя – запорука успіху». Міфи і факти про ВІЛ/СНІД
|
Жовтень
|
Учні 7-8 кл.
|
|
56.
|
Тренінгове заняття «Ми — п’ятикласники»
|
Листопад
|
Учні 5 кл.
|
|
57.
|
Психолого-педагогічний консиліум « Дорога у 5 клас: особливості, труднощі, проблеми у наступності»
|
Листопад
|
Класоводи 1-х кл., вчителі 5-х кл.
|
|
58.
|
Тренінг «Я крокую до майстерності»
|
Листопад
|
Молоді вчителі
|
|
59.
|
Тренінгове заняття « Разом ми сила!»
|
Грудень
|
Обдаровані діти
|
|
60.
|
Акція «16 днів проти насильства»
(за окремим планом)
|
Грудень
|
Учні школи
|
|
61.
|
Тренінг «У колі друзів»
|
Грудень
|
Учні 4 кл.
|
|
62.
|
Лекторій для батьків:
· Роль батьків при підготовці до ЗНО;
· Профілактика суїциду;
· Як поводити себе у стресовій ситуації;
· Вплив телебачення, Інтернету на психіку дитини
|
Лютий
Жовтень
Березень
Листопад
|
Батьки учнів 11 кл.
Батьки 10-ків
Батьки 9-ків
Батьки 6-ків
|
|
63.
|
Тренінг «Права і закони у твоєму житті»( в рамках Тижня правових знань)
|
Грудень
|
Учні 9 кл.
|
|
64.
|
Бесіда «Знай свої права» (спільно з членами учнівського клубу Феміда)
|
Грудень
|
Учні 7 кл.
|
|
65.
|
Відвідування батьківських зборів
|
Протягом року
|
Батьки учнів
1-11 кл.
|
|
66.
|
Психологічні семінари: «Спілкування як основний засіб самоствердження особистості»;
«Психологічні особливості школярів та врахування їх у навчально-виховний процес»
|
Протягом року
|
Педагогічний колектив
|
|
67.
|
Тренінгове заняття «Скажемо «Ні» шкідливим звичкам»
|
Грудень
|
Учні 6-7 кл.
|
|
68.
|
Відеолекторій на тему “Як обминути лихо” з переглядом відеофільму «Небезпечна гра»
|
Грудень
|
Учні 10 кл.
|
|
69.
|
Інтерактивне заняття «Конфлікт. Вчимося вирішувати суперечки мирно»
|
Січень
|
Учні 3-4 кл.
|
|
70.
|
Практикум «Діти. Інтернет. Мобільний зв’язок»
|
Лютий
|
Батьки учнів1-4 кл.
|
|
71.
|
Заняття з елементами тренінгу «Я обираю професію»
|
Лютий - Березень
|
Учні 10-11 кл.
|
|
72.
|
Тренінгове заняття з профілактики емоційного вигорання «Шлях до себе»
|
Лютий
|
Педагоги
|
|
73.
|
Тренінгові заняття «Психологічний супровід і підтримка під час підготовки та проходження ДПА»
|
Березень
Травень
|
Учні 4-х кл.
|
|
74.
|
Круглий стіл для старшокласників «Усвідомлений вибір професії як запорука життєвого успіху
|
Квітень
|
Учні 10-11кл.
|
|
75.
|
Диспут «Інтернет – друг, Інтернет – ворог?».(За участю членів учнівського врядування)
|
Квітень
|
Учні 6 кл.
|
|
76.
|
Тренінгові заняття «Методи подолання стресу»
|
Квітень
|
Учні 11кл.
|
|
77.
|
Бесіда «Учнівські конфлікти. Моделі поведінки у конфлікті»
|
Травень
|
Учні 5-6 кл.
|
|
78.
|
Педагогічна рада «Моніторингові дослідження фізичного, психічного і морального здоров’я учнів як інформаційна база в системі роботи психологічної служби»
|
Березень
|
Педагогічний колектив
|
|
Організаційно-методична робота
|
79.
|
Складання плану роботи на рік, місяць
|
Серпень
4-й понеділок
місяця
|
Практичний психолог
|
|
80.
|
Складання списків дітей пільгових категорій
|
Вересень
|
Практичний психолог
|
|
81.
|
Формування та поповнення папки нормативно-правової документації
|
Серпень-Вересень
|
Практичний психолог
|
|
82.
|
Систематична робота з документацією
|
Щоденно
|
Практичний психолог
|
|
83.
|
Коригування банку обдарованих дітей та планування роботи з ними
|
Жовтень
|
Практичний психолог
|
|
84.
|
Поповнення банку даних корекційно-розвивальних програм
|
Протягом року
|
Практичний психолог
|
|
85.
|
Оновлення банку психодіагностичного інструментарію, методичних матеріалів та новинок літератури
|
Протягом року
|
Практичний психолог
|
|
86.
|
Складання психолого-педагогічних характеристик учнів
|
За запитом
|
Учні
|
|
87.
|
Підготовка до проведення:
- тренінгів, ділових ігор;
|
Протягом року
|
Практичний психолог
|
|
87.1.
|
- виступів перед учнями та батьками;
|
Протягом року
|
Практичний психолог
|
|
Самоосвіта та підвищення кваліфікації
|
88.
|
Самоосвіта:
- робота в бібліотеці;
- робота з Інтернет-ресурсами;
- вивчення нових досліджень в галузі психології
|
Кожна п’ятниця місяця
|
Практичний психолог
|
|
89.
|
Підготовка та розробка психологічного інструментарію для діагностування
|
Вересень – Остання п’ятниця місяця
|
Практичний психолог
|
|
90.
|
Вивчати сучасну психологічну літературу та передовий досвід
|
Протягом року
|
Практичний психолог
|
|
91.
|
Брати участь у методичних об’єднаннях, семінарах
|
За потреби
|
Практичний психолог
|
|
92.
|
Підготовка порад та рекомендацій батькам
|
Протягом року
|
Практичний психолог
|
|
93.
|
Спланувати роботу щодо попередження різних форм дитячого насильства
|
Жовтень
|
Практичний психолог
|
|
Зв’язки з громадськістю
|
94.
|
Співпраця з батьківською громадою:
|
Протягом року
|
Практичний психолог, батьки
|
|
94.1.
|
- відвідування вдома;
|
За потреби
|
Практичний психолог, батьки Класний керівник
|
|
94.2.
|
- відвідування за місцем праці;
|
За потреби
|
Практичний психолог, батьки
|
|
94.3.
|
- консультування в навчальному закладі;
|
За потреби
|
Практичний психолог, батьки
|
|
94.4.
|
- співпраця під час батьківських зборів
|
За потреби
|
Практичний психолог, батьки
|
|
95.
|
Залучення до роботи працівників поліції, служби дітей, медичних працівників
|
За потреби
|
Психолог
|
|
96.
|
Відвідування семінарів, заходів з питань психологічної просвіти
|
Протягом року
|
Психолог
|
|
97.
|
Зустріч з представниками центру зайнятості з метою знайомлення з ситуацією на ринку праці
|
Квітень
|
Психолог
|
|
Немає коментарів:
Дописати коментар