понеділок, 27 листопада 2017 р.

Тренінг для педагогів "Я крокую до майстерності"24.11.2017р

ТРЕНІНГ «Я КРОКУЮ ДО МАЙСТЕРНОСТІ»
 Тема нашого тренінгу: «Я крокую до майстерності». Тому наша робота сьогодні повинна бути орієнтована на відкриття внутрішніх ресурсів, підвищення рівня професійної компетентності, оптимізацію професійних стосунків, актуалізацію процесів самоаналізу та саморозвитку педагога.
Під час тренінгу ви матимете можливість отримати нову інформацію, обговорити проблемні ситуації, задавати питання тощо, а накопичений власний досвід допоможе вам пізнавати себе й навколишній світ, змінити своє «Я». Пропоную вам працювати під гаслом: «Почни з себе!».
Вступ. Активізація уваги учасників
Притча про краплю
 Тисячі професій народжуються і вмирають. Але й досі живуть найдавніші з них: хлібороб, будівельник, лікар, учитель. Змінюються умови, форми й засоби навчання, та незмінним залишається головне призначення вчителя – навчити людину бути Людиною. Стати справжнім вчителем, духовним наставником своїх вихованців, чудовим класоводом чи класним керівником, дуже нелегко. Бо наша діяльність багатогранна, коло обов’язків дуже широке, радощі і перемоги чергуються з  прикрощами і невдачами. Але водночас – це радість  спілкування, це бажання бути потрібним кожному своєму учневі й досягнення маленьких чи  великих перемог у навчанні та вихованні. Кожен  намагається відшукати свої шляхи вирішення, здавалося б, одних і тих же завдань. І чим вища майстерність вчителя, тим результативнішим є процес навчання і виховання: менше конфліктів, більше доброти і взаєморозуміння у відносинах між педагогом та його учнями.
Всі ми вчителі і прийшли до школи за покликанням серця, щоб віддати свою любов дітям.
1. Дискусійна карусель «Учитель. Хто він?»
Правила дискусійної каруселі.  Ведучий озвучує певну точку зору, а ви повинні пояснити, чи погоджуєтеся ви з почутим і чому, або спростувати, також обґрунтувавши свою відповідь. Ведучий щоразу буде звертатися до конкретної людини, а інші, якщо є що сказати, повинні доповнити відповідь колеги.  Отже, учитель. Хто він? Чи погоджуєтеся ви з тим, що…
* Учитель завжди лікар…
* Учитель, безумовно, художник…
* Учитель завжди актор…
* Учитель — скульптор…
* Учитель — великий психолог…
 * Учитель — талановитий режисер…
* Учитель щодня суддя…
*Учитель — клоун …
*Учитель — мудрий філософ…
* Учитель — поет і письменник…
* Учитель — космонавт… *
Учитель — бухгалтер і економіст…
* Учитель — творець…
* Учитель, безумовно, диригент…
* Учитель, на жаль, буває дресирувальником…
Учитель — висококваліфікований менеджер…
 У сучасних умовах нам необхідно не лише по-новому вчити, а й по новому вчитися, бути в постійному творчому пошуку. Тому головним критерієм майстерності є творчість – це здатність дивуватися чи пізнавати, вміння знаходити рішення в нестандартних ситуаціях
Педагогічна техніка поруч із знаннями, здібностями, професіоналізмом є одним із компонентів педагогічної майстерності. Передових учителів, тобто тих, хто досягає високих результатів, називають майстрами. Стати майстром чи ні – залежить лише від зусилля тих, хто хоче, хто вчиться, самовдосконалюється. Для цього треба усвідомити орієнтири та шляхи досягнення мети.
2.Вправа «Очікування»
Роздаються невеликі аркуші липкого паперу. Напишіть, чого саме ви очікуєте від тренінгу.
Кожен презентує свої записи та прикріплює на плакаті із зображенням піщаного годинника
3.Вправа «Чарівний глечик»
 - Колеги! Пропоную вам дістати по одному папірцю з чарівного глечика (вази, мішечка), який підкаже, що вам потрібно зробити найближчим часом.
1. Тобі сьогодні особливо пощастить!
2. Життя готує тобі приємний сюрприз!
3. Усе складається для тебе найкращим чином!
4. Сьогодні твій день, щасти тобі!
5. Сьогодні Фортуна з тобою разом!
6. Пам’ятай: ти народилася, щоб бути щасливою!
7. Сьогодні очікуй прибутку!
8. Люби себе такою, якою ти є, - неповторною!
9. Пам’ятай, що ти кохана!
10. Потурбуйся про здоров’я свого тіла!
11. Зроби собі подарунок, ти на нього заслуговуєш!
12. Вищі сили оберігають тебе!
13. У тебе є все, щоб насолоджуватися життям!
14. Усе, що потрібно тобі, легко приходить до тебе!
15. Усі твої бажання та мрії реалізуються, повір у це!
16. Сьогодні з тобою спокій і радість!
17. Сьогодні щасливий день!
         4. Прийняття правил роботи групи
       В нашому житті існують різні правила. Сьогодні ми теж будемо дотримуватись правил роботи.
ПРАВИЛА
1. Цінувати час 
2. Говорити по черзі
3. Говорити коротко і  по темі
4. Говорити тільки від свого імені  
5. Бути позитивними до себе та до інших (Бути  +)  
6. Правило додавання (Я + Ти + Ми)   
7. Правило поваги до своєї і протилежної статі (♀ + ♂)
8. Правило добровільної активності
9. Правило конфіденційності.
  
Професійна компетентність учителя складається з компетенцій – кваліфікаційних характеристик педагога, що визначають стиль його роботи, спосіб досягнення професійної мети.
Одного разу вирішив янгол віддати своє янголятко до школи. Взяв він його, і полетіли вони до величезної будівлі. «Треба вибрати вчителя від Серця і з янгольським терпінням, адже янголятко моє ще зовсім не янгол, воно — невгамовний пустун з непокірним характером...». У класній кімнаті вчителька сиділа перед учнями, заклавши ногу на ногу, милувалася своїми нігтями. На кожному з них було намальоване маленьке сердечко. У той же час пильно слідкувала за учнями, які виконували контрольну роботу, і павиним криком припиняла будь-яку спробу списування. «Ні, ні... Не від Серця вона...». У наступному класі учень записував на дошці речення, яке диктував учитель: «Найголовнішого очима не побачиш, пильне тільки Серце». Учень помилився і написав «Сердце». —  Скільки разів тобі пояснювати!.. Дай щоденник... Двійка! «Неук... Не від Серця він...». Заглянув янгол до наступного класу — там учитель проводив урок математики.    —  Порахуйте, скільки разів постукає Серце протягом доби, якщо за одну хвилину воно стукає 56 разів. Один учень, не вираховуючи, зразу вигукнув: —80 640 разів... А за тиждень — 564 480 разів. Діти ахнули. А вчитель грубо перебив учня: —  Як ти смієш викрикувати з місця, та ще й без мого дозволу! «Грубіян... Не від Серця він». Янгол сумно подумав, залишаючи будівлю школи: «Усі згадують про Серце, але жити Серцем не хочуть...». Засумували вчителі. —  Можливо, врятує Мудрість? — сказали вони. І знайшли Мудреця, який сидів у печері. —  О, Мудрецю, — почали благати вони, — вкажи нам шлях до Сердець наших учнів! Сказав їм Мудрець:
—  Дам вам шлях до Сердець ваших учнів, але віддайте мені натомість дар ваш! Учителі перезирнулися: якого дару від них вимагає Мудрець? Тоді Мудрець сказав:
Якщо в когось є роздратування, дай мені роздратування.
Якщо в когось є гнів, дай мені гнів.
Якщо в когось є жорстокість, дай мені жорстокість.
Якщо в когось є грубість, дай мені грубість.
Якщо в когось є сумнів, дай мені сумнів.
Якщо в когось є ненависть, дай мені ненависть.
Якщо в когось є злоба, дай мені злобу.
Якщо в когось є страх, дай мені страх.
Якщо в когось є зрада, дай мені зраду.
Якщо в когось є забобони, дай мені забобони.
Якщо в когось є сарана думки, дай мені сарану думки.
А якщо дасте пригорщу дурних звичок, я прийму і ці запилені брязкальця. Але не забудьте, чого вартий той, хто відніме раз подароване. Отже, я прийняв увесь бруд вашого Серця, і Воно стає чистим. А вам відкриваю Мудрість: шляхом до Серця учня є чисте Серце вчителя!
 Шановні колеги, я гадаю, що поради Мудреця ви будете втілювати у своїй професійній діяльності.
Хочу познайомити вас з моделями спілкування педагогів з дітьми.
Ø Учитель «Я – сама» (головний ініціатор учнівського процесу, але знищує всі форми учнівської ініціативи).
Ø Учитель «Китайська стіна» (виставляє дистанцію між собою і учнями, головне завдання – повідомити, а не навчити).
Ø Учитель «Тетерук» (чує тільки себе, не налаштований на учнів).
Ø Учитель «Ангел» (не нервує, не критикує, встановлює з усіма дружні стосунки).
Ø Учитель «Шоу –мен»(урок нагадує спектакль, а результати мінімальні). Учитель «Тиран» (Я – цар і Бог).
Ø Учитель «Товариш» (переважають дружні стосунки, але спілкування втрачає діловий контекст і набуває особистісного характеру).
Ø Учитель «Робот» (діє на основі надуманого алгоритму, не звертаючи увагу на обставини, що потребують змін при спілкуванні. Наприклад, не підемо на перерву, якщо не виконаємо вправу).
Ø Учитель «Гамлет» (характеризується постійними сумнівами, не має чіткої позиції, захищається чужим авторитетом).
Ø Учитель «Локатор» (спрямовує роботу на одну групу дітей – сильних, слабких або обдарованих).
Педагогічна майстерність вчителя – це цілеспрямований педагогічний вплив на учня, який здійснює щохвилини, щогодини кожен учитель своєю особитістю, манерою поведінки, знаннями, спілкуванням. Майстерність можна розглядати як найвищий рівень педагогічної діяльності, як вияв творчої активності.
 Складові педагогічної майстерності:
1. Широка підготовленість, яка допомагає визначити педагогічну стратегію. 2. Знання дитячої психології, основ колективізму.
3. Знання технології педагогічного впливу на особистість.
4. Організаторські вміння та навички.
5. Комунікативні здібності.
6. Емоційна стабільність – здатність володіти собою, зберігати контроль, незалежно від тих причин, що провокують емоційний зрив.
7. Гуманістична спрямованість, тобто вияв здатності бачити велике в малих справах.
8. Висока духовна культура учителя як людини та громадянина.
До особистості педагога ставиться багато вимог. Серед них можна виділити головні (без яких неможливо стати висококваліфікованим учителем) і другорядні (відповідність яким є не обов’язкова для педагога, але робить його особистістю, здатною найкращим чином навчати і виховувати іншу особистість). До головних вимог належать такі: любов до дітей, до педагогічної діяльності; наявність спеціальних знань з тієї галузі, у якій він навчає дітей; широка ерудиція, педагогічна інтуїція, високо розвинутий інтелект, високий рівень загальної культури та моралі, професійне володіння різними методами навчання та виховання дітей. Без будь-якого з перерахованих факторів успішна педагогічна робота неможлива. Додатковими є комунікабельність, артистичність, веселий оптимістичний характер, гарний смак та інші. Головні та другорядні педагогічні якості в сукупності складають індивідуальність педагога, у силу якої кожен хороший учитель – це унікальна та своєрідна особистість.
6. Робота в парах «Урок». На аркуші А – 1 вертикально записуємо слово «урок». Шляхом вільного висловлювання запишіть слова, які асоціюються з уроком, що починаються з літер «у», «р», «о», «к». Це можуть бути іменники, прикметники, дієслова. У кожного різні відчуття щодо однієї й тієї самої речі.
 7. Робота в групах. Трансформація слова вчителя в душу дитини.                 Ситуація №1. Ви класний керівник 3 класу. У вашому класі є учень, який постійно запізнюється на уроки. Поясніть учневі, що запізнюватися на уроки погано.
 Ситуація №2. Ви стали свідком того, що один учень ображає іншого поганими словами. Поясніть, чому не можна вживати погані слова по відношенню до інших.
Ситуація №3. Ви класний керівник 4 класу. Ви помітили, що всі учні вашого класу старанно працюють над своїми дорученнями, намагаються все виконувати якнайкраще. Але двоє серед них намагаються виконати свою роботу за рахунок інших. Поясніть учням цим учням, що жити за рахунок інших недобре.
Ну що ж , ми з вами вкотре переконалися, що як і  півстоліття тому, слово – наша чи не єдина зброя, майстерне володіння якою забезпечить перемогу над байдужістю та невіглаством. Сухомлинський писав, що саме від педагога залежить, чим саме стане серце дитини – «ніжною квіткою чи засушеною травою».
8. Вправа «Модель майбутнього школи» Учасники об’єднуються в групи. У їхньому розпорядженні аркуші ватману формату А-3та кольорові маркери. Учасникам пропонується створити модель школи, якою вони її бачать у майбутньому. Після завершення роботи спікери груп презентують свої моделі - образи, які вивішують на дошці.
Питання для обговорення.
 Як працювала група? –
Чи думки всіх учасників враховувались?
Чи виникли труднощі у процесі створення моделі? –
          Які відчуття виникли у вас під час виконання роботи?

12. Вправа «Рюкзак, м’ясорубка, корзина» Повернімося до наших очікувань. Я пропоную аркушики із записами ваших очікувань покласти в рюкзак, якщо ви взяли на цьому занятті для себе щось нове, у м’ясорубку – якщо вам потрібно щось обміркувати, і викинути в корзину, якщо вважаєте, якщо нічого корисного ви не отримали.












Немає коментарів:

Дописати коментар